Nieuws
Digitale counseling ter voorbereiding op hartoperatie
Ontstane wachtlijst door het coronavirus vraagt om innovatieve oplossingen
Door het aanbieden van digitale counseling willen hartchirurgen van het Maastricht UMC+ de uitkomsten van een uitgestelde operatie verbeteren. Patiënten die vanwege het coronavirus langer moeten wachten op een behandeling worden op die manier zo goed als mogelijk voorbereid om eventuele negatieve gevolgen van de uitgestelde zorg te voorkomen. Uit wetenschappelijk onderzoek moet uiteindelijk blijken of de digitale counseling ook zijn vruchten afwerpt voor patiënten op de wachtlijst in het algemeen.
Online modules
De digitale counseling wordt gedaan via een online platform waar vragenlijsten worden afgenomen en teleconsulten worden aangeboden. Er zijn daarnaast modules op het platform aanwezig voor screening van cardiovasculaire symptomen, stoppen met roken, omgaan met angst, beweegstimulatie, voeding, revalidatie en coronavirus-preventie specifiek voor hartpatiënten. "We gaan dus gericht en volledig digitaal patiënten op allerlei risicofactoren voorbereiden voor een ingreep", zegt hartchirurg Peyman Sardari Nia. Alle patiënten die op de wachtlijst staan voor een hartoperatie in het Maastricht UMC+ komen in principe in aanmerking voor de digitale counseling.
Passende zorg op afstand
Uit onderzoek zal uiteindelijk moeten blijken wat het daadwerkelijke effect is van de online ondersteuning. Daarvoor krijgt in eerste instantie de helft van de patiënten de voorbereidende modules en de andere helft niet. Op die manier kan er een betrouwbare vergelijking worden gemaakt. In totaal gaan zo'n 400 patiënten meedoen aan het onderzoek. Sardari Nia verwacht positieve resultaten: "We verliezen de patiënten op deze manier niet uit het oog en we kunnen, afhankelijk van ieders behoefte, passende zorg op afstand bieden in aanloop naar de operatie. Uiteindelijk streven we er natuurlijk naar om iedereen zo snel mogelijk te kunnen helpen, maar in dit soort situaties moeten we soms ook innovatief zijn."