Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Meest gestelde vragen over Hart+Vaat Centrum/MUMC+ en het coronavirus

Meest gestelde vragen over MUMC+ en het coronaviruset coronavirus

Wij zijn telefonisch minder goed telefonisch bereikbaar dan u van ons gewend bent in verband met de drukte rond Corona.   U kunt ons telefonisch bereiken van 8.30-13.00 uur op telefoonnummer 043-387272. Vanaf 13.00 uur zijn wij alleen per mail bereikbaar op polikliniek.hartenvaatcentrum@mumc.nl

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden rond corona. 

Heeft u vragen over uw afspraak of behandeling? 


Gaat mijn afspraak/behandeling door of wordt deze verplaatst?

Als u geen bericht krijgt, gaat uw afspraak gewoon door. Houd uw e-mail en telefoon in de gaten. U hoeft dus niet zelf te bellen.
Vanwege de grote drukte door Corona/COVID-19, moeten we helaas soms afspraken of behandelingen verplaatsen. Onze polikliniek beoordeelt momenteel kritisch welke patiënten echt naar het ziekenhuis moeten komen en of er alternatieven, zoals een telefonisch of beeldbelconsult, geboden kunnen worden. Dit wordt per patiënt beoordeeld. Als er iets verandert in uw afspraak, nemen onze medewerkers contact met u op.

Ik heb klachten en wil graag mijn afspraak verzetten. 

Heeft u zelf klachten zoals hoesten, niezen, koorts of keelpijn? Maak dan zelf een nieuwe afspraak via de contactgegevens in uw afsprakenbrief. Stuur een mail met uw naam, telefoonnummer, geboortedatum en informatie over uw afspraak naar polikliniek.hartenvaatcentrum@mumc.nl. Uw mail wordt dezelfde dag gelezen en binnen 2 werkdagen neemt de polikliniek contact met u op.

Mijn huisgenoot heeft corona of gerelateerde klachten. Kan ik naar mijn afspraak komen?

Nee, u moet uw afspraak verzetten. Stuur een mail met uw naam, telefoonnummer, geboortedatum en informatie over uw afspraak naar polikliniek.hartenvaatcentrum@mumc.nl. Uw mail wordt dezelfde dag gelezen en binnen 2 werkdagen neemt de polikliniek contact met u op.

Ik ben in aanraking geweest met iemand met corona. Kan ik naar mijn afspraak komen?
  • Heeft u zelf corona-klachten of bent u huisgenoot van deze persoon? Dan moet u uw afspraak verzetten. Stuur een mail met uw naam, telefoonnummer, geboortedatum en informatie over uw afspraak naar polikliniek.hartenvaatcentrum@mumc.nl. Uw mail wordt dezelfde dag gelezen en binnen 2 werkdagen neemt de polikliniek contact met u op.
  • Heeft u zelf geen klachten? U kunt gewoon naar uw afspraak komen, draag een mondkapje en houd zoveel mogelijk afstand.
Ik sta op de wachtlijst. Wanneer ben ik aan de beurt? 

Staat u op de wachtlijst voor een behandeling of ingreep bij het Hart+Vaat Centrum/MUMC+? U hoeft niets te doen. Zodra we een afspraak met u kunnen maken, nemen wij contact met u op. Staat u op de wachtlijst voor een ingreep of behandeling en worden uw klachten erger? Neem dan contact op met uw huisarts. 

Kan ik ook een telefonische of beeldbelafspraak krijgen zodat ik niet naar het ziekenhuis hoef te komen?

Dat kunt u bespreken met de medewerkers van de polikliniek waar u de afspraak heeft. Stuur een mail met uw naam, telefoonnummer, geboortedatum en informatie over uw afspraak naar de polikliniek. Dit e-mailadres vindt u in uw afsprakenbrief en op mumc.nl/contact. Uw mail wordt dezelfde dag gelezen en binnen 2 werkdagen neemt de polikliniek contact met u op.

Ik heb verminderde weerstand, kan ik dan wel gewoon naar het ziekenhuis komen voor mijn afspraak of behandeling?

Dat kunt u het beste even bespreken met de polikliniek die de afspraak voor u heeft ingepland. Stuur een mail met uw naam, telefoonnummer, geboortedatum en informatie over uw afspraak naar de polikliniek. Het e-mailadres van de polikliniek vindt u in uw afsprakenbrief en op mumc.nl/contact. Uw mail wordt dezelfde dag gelezen en binnen 2 werkdagen neemt de polikliniek contact met u op.

Mag ik een begeleider meenemen naar mijn afspraak?

Heeft u een afspraak bij een van onze poliklinieken of functieafdelingen? Kom dan zoveel mogelijk alleen. Lukt dat niet, dan mag u maximaal 1 begeleider meenemen. 

Is de bloedafname/prikdienst geopend?

De Centrale bloedafname s op dit moment gewoon geopend volgens de normale openingstijden: maandag t/m vrijdag van 7.30 tot 17.30 uur. Zorg wel dat u een wettelijk legitimatiebewijs bij zich heeft (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).

Kan ik wat eten in het ziekenhuis?

Ons bezoekersrestaurant Ad Mosam is geopend op werkdagen tussen 9 en 19 uur (keuken sluit om 18.30 uur) en op zaterdag, zondag en feestdagen van 12 tot 18 uur.
 

Kan ik bij een patiënt op bezoek komen?

Om de kans op verspreiding van het coronavirus te voorkomen, beperken we het aantal bezoekers in ons ziekenhuis. Bekijk het actuele overzicht van onze bezoektijden en maatregelen.

Komt u op bezoek bij een (verdachte) coronapatiënt? Dan is maximaal 1 bezoeker per patiënt per dag toegestaan. Overleg het tijdstip met de verpleging. Zie de contactgegevens van de afdelingen op mumc.nl.

Wilt u op bezoek komen bij één van onze andere patiënten? Laat dit op tijd weten aan de patiënt. De patiënt geeft uw naam en moment van bezoek door aan onze collega’s, We staan toe dat twee bezoekers per patiënt per dag een bezoek brengen tussen 15 en 20 uur. Maximaal 1 bezoeker per patiënt is tegelijkertijd toegestaan. Bezoekers mogen zich echter niet in wachtruimtes verzamelen of op gangen wachten. 

Is de bezoeker 9 jaar of ouder? Dan is het verplicht om een mondkapje te dragen op de afdeling én patiëntenkamer.

Sommige afdelingen hebben afwijkende bezoektijden. Afdelingen met afwijkende bezoektijden zijn: A1, A3 oncologie, AOA, B1 Psychiatrie, B2 NICU/Kinderafdeling, C3 Eerste Hart Hulp, D2 Verloskamers, D3 Intensive Care Unit, Dialyse, E2 PICU, E3 Intensive Care Unit, Medium Care, WMC5 Neurocare.

Is het veilig om nu naar het ziekenhuis te komen? Ook nu er coronapatiënten liggen?

Als u geen klachten heeft als hoesten, niezen en/of koorts kunt u gewoon op bezoek komen binnen de geldende maatregelen. Er zijn passende maatregelen  getroffen zodat medewerkers en patiënten geen gevaar lopen. Patiënten die verdacht worden van of besmet zijn met het coronavirus worden op aparte afdelingen verpleegd.

 

Is de bloedafname/prikdienst geopend?

De Centrale bloedafname s op dit moment gewoon geopend volgens de normale openingstijden: maandag t/m vrijdag van 7.30 tot 17.30 uur. Zorg wel dat u een wettelijk legitimatiebewijs bij zich heeft (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).

Kan ik wat eten in het ziekenhuis? 

Ons bezoekersrestaurant Ad Mosam is geopend op werkdagen tussen 9 en 19 uur (keuken sluit om 18.30 uur) en op zaterdag, zondag en feestdagen van 12 tot 18 uur.

Kan ik bij een patiënt op bezoek komen?

Om de kans op verspreiding van het coronavirus te voorkomen, beperken we het aantal bezoekers in ons ziekenhuis. Bekijk het actuele overzicht van onze bezoektijden en maatregelen.

  • Komt u op bezoek bij een (verdachte) coronapatiënt? Dan is maximaal 1 bezoeker per patiënt per dag toegestaan. Overleg het tijdstip met de verpleging. Zie de contactgegevens van de afdelingen op mumc.nl.
  • Wilt u op bezoek komen bij één van onze andere patiënten? Laat dit op tijd weten aan de patiënt. De patiënt geeft uw naam en moment van bezoek door aan onze collega’s, We staan toe dat twee bezoekers per patiënt per dag een bezoek brengen tussen 15 en 20 uur. Maximaal 1 bezoeker per patiënt is tegelijkertijd toegestaan. Bezoekers mogen zich echter niet in wachtruimtes verzamelen of op gangen wachten. 
  • Is de bezoeker 9 jaar of ouder? Dan is het verplicht om een mondkapje te dragen op de afdeling én patiëntenkamer.
  • Sommige afdelingen hebben afwijkende bezoektijden. Afdelingen met afwijkende bezoektijden zijn: A1, A3 oncologie, AOA, B1 Psychiatrie, B2 NICU/Kinderafdeling, C3 Eerste Hart Hulp, D2 Verloskamers, D3 Intensive Care Unit, Dialyse, E2 PICU, E3 Intensive Care Unit, Medium Care, WMC5 Neurocare.
Is het veilig om nu naar het ziekenhuis te komen? Ook nu er coronapatiënten liggen?
  • Als u geen klachten heeft als hoesten, niezen en/of koorts kunt u gewoon op bezoek komen binnen de geldende maatregelen. Er zijn passende maatregelen  getroffen zodat medewerkers en patiënten geen gevaar lopen. Patiënten die verdacht worden van of besmet zijn met het coronavirus worden op aparte afdelingen verpleegd.

Kan ik mijn kind meenemen naar een afspraak in het ziekenhuis?

  • Heeft uw kind klachten? Dan vragen wij u om uw afspraak, of die van het kind zelf, te verzetten. Stuur een mail met uw naam, telefoonnummer, geboortedatum en informatie over uw afspraak naar de polikliniek. Dit e-mailadres vindt u in uw afsprakenbrief en op mumc.nl/contact. De polikliniek neemt binnen twee werkdagen contact met u op.
  • Als uw kind geen klachten heeft als hoesten, niezen en koorts dan kan het mee naar de  afspraak. We raden echter aan: kom zoveel mogelijk alleen.
  • Heeft u een afspraak of komt u op bezoek op onze verpleegafdeling, maar wilt u liever niet dat uw kind hierbij aanwezig is? Dan is uw kind (in de leeftijd 0 t/m 8 jaar) van harte welkom in onze speelopvang! In de speelopvang kunnen kinderen voor de duur van 2 uur kosteloos en onder deskundige begeleiding een paar uur lekker spelen en plezier maken. U vindt de speelopvang tegenover de poliklinische apotheek. LET OP: Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen kunnen wij maximaal 4 kinderen opvangen in onze speelopvang. Wil je zeker zijn van een plekje? Reserveer deze tijdig via speelopvang@mumc.nl. Meer informatie vindt u op mumc.nl/speelopvang.

Heeft u zorgen of vragen over uw gezondheid?

Ik ben niet onder behandeling maar maak me zorgen over mijn gezondheid.

Neem telefonisch contact op met de eigen huisarts. In de avonduren en in het weekend neemt u contact op met de Huisartsenpost, 043-3877777. Heeft u ernstige of  levensbedreigende gezondheidsproblemen dan belt u met 112 of de Spoedeisende Hulp, 043-387 6700. 

Ik ben patiënt in het MUMC+ en ik maak me zorgen over mijn gezondheid.
  • Heeft u dringende vragen over uw klachten in relatie tot uw behandeling? Neem dan contact op met uw huisarts of uw behandelaar in het MUMC+. U vindt de contactinformatie in uw afsprakenbrief of op mumc.nl/contact. Helaas moeten we vanwege de drukte rond Corona afspraken en behandeling opnieuw uitstellen. Dat vinden wij ook ongelooflijk vervelend. 
  • Bent u onder behandeling in het ziekenhuis, maar heeft u een losstaande vraag over corona? Kijk dan op de website van de GGD-Zuid-Limburg waar u het beste terecht kunt met uw vraag. Neem alleen bij dringende zaken contact op met uw huisarts of stuur een e-mail naar uw specialist. U vindt de contactinformatie in uw afsprakenbrief of op mumc.nl/contact
  • Heeft u ernstige / levensbedreigende gezondheidsproblemen dan belt u met 112 of de Spoedeisende Hulp, 043-387 6700. 

Algemene informatie over het coronavirus en testen

Ik heb vragen over het coronavirus. Wie kan mij meer informatie geven?

Kijk op Rijksoverheid.nl of bel het landelijke informatienummer 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur. 

Kan ik me laten testen in het Maastricht UMC+?

Nee, dit is niet mogelijk. Heeft u klachten die passen bij corona? Blijf thuis en laat u testen via de GGD. Maak een afspraak via coronatest.nl of bel naar 0800-1202 voor een afspraak. 

Wat kan ik zelf doen om verspreiding te voorkomen?
  • Houd 1,5 meter afstand. 
  • Was uw handen regelmatig.
  • Hoest en nies aan de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi ze na gebruik direct weg.
  • Komt u naar het ziekenhuis? Kom alleen, tenzij dat niet anders kan.
  •  Bent u ongerust of u zelf corona heeft? Blijf thuis en maak een testafspraak bij de GGD via coronatest.nl of tel. 0800-1202.
     
Sluit de enquête