Betrokkenheid van patiënten bij hun eigen behandeling en zorgproces vindt het Hart+Vaat Centrum (HVC)/Maastricht UMC+ heel belangrijk. Er wordt veel waarde gehecht aan de mening, kennis, ervaring en of expertise van de patiënt (en zijn/haar begeleider). Patiënten werden al eerder betrokken bij het ontwikkelen van nieuwe zorg en het beoordelen van bestaande zorg, maar er was nog geen vast panel. In september 2019 richtte het Hart+Vaat Centrum daarom een patiëntenpanel op.
Het panel wil de zorg en dienstverlening verbeteren en beter laten aansluiten op de behoeften van onze patiënten.
Zij zijn ervaringsdeskundigen en weten hoe de zorg in de praktijk werkt, maar hebben ook ideeën om de zorg meer patiëntgericht te maken en te verbeteren.
Zij (hebben) ervaren wat er goed gaat, maar ook wat beter kan of niet werkt. Hun ervaring is belangrijk voor de zorgprofessionals, wetenschappers en de leidinggevende van het Hart+Vaat Centrum.
Wat doet het patiëntenpanel?
Het panel geeft op basis van eigen en verkregen ervaringen gevraagd en ongevraagd advies aan de leiding en de zorgprofessionals van het Hart+Vaat Centrum. Het panel vergadert 6 keer per jaar samen met een arts, communicatie adviseur, stafadviseur kwaliteit, veiligheid en bedrijfskunde en de bedrijfskundig manager.
Afhankelijk van de agenda worden afdelingshoofden, hoofd verpleegkundigen, teamleiders en externe partijen uitgenodigd. Binnen het patiëntenpanel staat centraal dat we patiënten, zorgverleners en elkaar op respectvolle wijze behandelen. De activiteiten binnen het panel zijn volledig gericht op het welzijn en de behoeften van de Hart+Vaat Centrum patiënt. Het panel houdt rekening met de structuur en beleidsvoering van het Hart+Vaat Centrum/Maastricht UMC+. Professioneel gedrag staat voorop en alle leden houden zich aan het reglement dat is opgesteld.
Welke onderwerpen worden besproken?
Onderwerpen die de afgelopen 1,5 jaar aan bod zijn gekomen zijn onder andere: klantvriendelijkheid, betrekken naasten bij de zorg, ontvangst-, wacht- en verblijfsruimtes, wachtlijsten en wachttijden en nazorg (zoals Hartrevalidatie).
Verder gaat er veel aandacht uit naar het verbeteren van de bestaande zorg en het ontwikkelen van nieuwe zorg op basis van eigen en de gemeten patiënt ervaring.
- Heeft u vragen of opmerkingen?
- Wilt u uw ervaringen (positief of negatief) met ons delen?
- Heeft u een onderwerp of een verzoek waarvan u vindt dat wij moeten oppakken/behandelen?
Neem dan contact met ons op via:
Telefoon: 043-3874372 (op werkdagen van 8.30-12.30uur)
E-mail: patiëntenpanel.hartenvaatcentrum@mumc.nl
De informatie van en over ons patiëntenpanel is terug te vinden in onderstaande flyer.